ضمن تبریک مجدد سال نو و آرزوی سالی توأم با سلامتی و شادکامی، از همه ی هموطنان عزیز درخواست کرد، در سیزده فروردین یا «روز انس با طبیعت»، نسبت به حفظ محیط زیست و پاکیزگی طبیعت عنایت لازم را داشته باشند و بدون آسیب زدن و تخریب آن و آلوده کردن محیط پیرامون خود به زباله، به عنوان دوست واقعی طبیعت، از زیبائی های بهار لذت ببرند.

و اما چند پیشنهاد و توصیه‌ی زیست محیطی:

- با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنید که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری شود.

- تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشید و در صورت نیاز به آتش، حتی‌المقدور از ذغال آماده استفاده شود تا از شکستن هرگونه سرشاخه درختان اجتناب شود. ضمناً آتش حتماً به دور از درختان باشد و خاکستر آن را نیز با آب و خاک خاموش کنید.

- کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه داشته باشید و در پایان روز زباله‌های تولیدی را به ایستگاه‌های مستقر حفاظت محیط زیست تحویل دهید و زباله های خود را در جنگل، ساحل دریا، کنار چشمه‌های آب، مناطق کوهستانی و دره‌ها رها نکنید.

- اجتناب از شکار و صید حیات وحش و حمل نکردن هرگونه سلاح، تبر، اره، تور صیادی و ... در واقع صمیمانه پیشنهاد می‌شود به جای شکار حیوانات و  چیدن گلها و گیاهان، از آنها عکس بگیرید و بعدها از دیدن آن عکس لذت ببربد.

- در صورت مواجه شدن با هر گونه حریق در جنگل به خاموش کردن آن اقدام و یا با مراکز آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس گرفته و موضوع را گزارش کنید.

بار دیگر امیدواریم همه‌ی ما به منظور بهره‌مند شدن از محیط زیستی زیبا، سالم و با نشاط؛ همواره در پاسداشت طبیعت کوشا باشیم.

منبع:فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران

نوشته شده توسط " حسن لقایی" در دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ |